Hur definiera "mobbning", "konflikt",
"konflikthantering" etc.
Att definiera "mobbning" I mina samtliga tre böcker om mobbningsbekämpning 1975, 1986/89 och 1998 anslöt jag mig till den definition som Peter-Paul Heinemann antydde i titeln på sin bok Mobbning. Gruppvåld bland barn och vuxna. (1972) Härnedan sammanfattar jag skälen varför jag stannade vid definitionen mobbning är gruppvåld. Med "våld" menas i dessa sammanhang inte enbart fysiskt våld utan även psykiskt.
Den senare utvecklingen av GBm:s teori visar att den terapeutiska medling som ligger bakom GBm:s läkekraft kan man använda i terapi också av enskilda våldsverkare/värstingar/ problemelever. När skolpsykologen, kuratorn, medlemmen i anti-mobbningsgruppen, som behärskar GBm metodiken, får en sådan elev remitterad till sig, sätter hon inte i gång med att rota i hans eller hennes hembakgrund utan försöker finna vem bland medeleverna denne misstänkte elev förföljt/ansatt mest. Sedan följer GB:s faser: enskilda samtal med båda som förbereder ett gemensamt möte. Om utgången av ett sådant inte kan bedömas som sannolikt, sker det inte. Emellertid har detta visat sig möjligt hos den personal som skaffat sig erfarenhet med GBm vid hantering av gruppvåld. Att definiera "konflikt" Min inställning till definition av ordet konflikt är densamma som jag anförde vid ordet "mobbning": Jag väljer att definiera ett ord – konflikt – som betecknar en icke-önskvärd företeelse i anslutning till hur jag kan använda ordet för att beskriva min egen verksamhet för att bota, hantera, behandla och bekämpa denna negativa företeelse. Innan jag började med mobbningsbekämpning var jag engagerad i fredsfostran där konflikt mellan människor spelar en central roll. Jag definierade då som nu: Konflikt är meningsmotsättning som utlöser negativt beteende hos konfliktens parter. Dvs. underförstått: i mina texter använder jag ordet "konflikt" på detta sätt för att beskriva egen verksamhet. "Konflikt" är det överordnade begreppet. "Mobbning" är ett exempel på konflikt. Proaktiv och reaktiv konflikthantering Skillnaden mellan förebyggande av konflikter och hantering av aktuella konflikter för in en metodisk klarhet. Vi kan låna av det engelska språkbruket suggestiva termer: pro-aktiv respektive re-aktiv konflikthantering. Eller med andra ord: skilj mellan (1) upplysning om konflikter/mobbning som är proaktiv och (2) hantering av de konflikt/mobbningsfall som förekommer är reaktiv verksamhet. Nästa metodiska poäng är att beakta växelverkan mellan proaktiva och retroaktiva metoder. Skolan satsar gärna på en upplysning om konflikter och mobbning i avsikt att åstadkomma proaktiva effekter. Men även skolans reaktiva verksamhet – hantering som sker ”med bestämdhet” har proaktiv verkan. Men av vilket slag? Redan på ordspråksnivå uttrycks en proaktiv verkan av detta grepp: "våld föder våld" och "godhet lönar sig". Vi har på denna hemsida talat om de krafter som hindrar oss att följa denna kända visdom. Vi har påpekat det limbiska systemets roll Vad har apostel Paulus besvär med "köttet" att göra med mobbningsbekämpning och vad i hjärnfysiologin motsvarar hans begrepp "kött"? Det intressanta är metoder som drar igång en positiv metodutveckling från ett reaktivt närmande till problematiken till proaktiva effekter. Dvs.: hanterar vi mobbning med terapeutisk medling får vi också medlarbeteende hos elever – vilket är överlägset det fred-och-rättvisa-greppet som döljer fröet till krig. |