En konflikt mellan klassen och läraren
Av
Marie Skog-Liljenbrand
När jag 2001 första gången läste Anatol Pikas bok
Gemensamt Bekymmer metoden, blev det tydligt för mig hur jag ville
arbeta när det uppstår konflikter eller mobbningssituationer
mellan elever. Den viktigaste lärdomen var att inte vara
fördömande utan lära mig lyssna och förstå
vad eleven berättade för mig. När jag hade läst GBm
bestämde jag mig för att skriva till Anatol. Jag blev minst
sagt förvånad när han svarade på mitt mail.
Anatol blev sedan min läromästare och mentor i GBm, han
handledde mig när jag tog mig an mina första fall. Genom allt
stöd och påhejning av Anatol har GBm kommit att bli ett av
mina viktigaste arbetsredskap i mitt arbete som specialpedagog på
en stort gymnasium.
Efter många år av praktisk tillämpning av GBm kan jag
idag använda mig av metodens grundtanke i flera situationer
än dold mobbning. Den typ av fall jag oftast arbetar med idag
är konflikter och förtal mellan elever. Jag känner ingen
oro när jag ska medla i en konflikt eller ett
mobbningsärende. Jag vet att jag kan använda GBm, jag vet hur
den teori som GBm bygger på har blivit min praktik som gör
att jag kan se nya infallsvinklar. Genom ett exempel vill jag
åskådliggöra hur jag har arbetat efter GBm i en
konfliktsituation.
En rektor kontaktade mig och berättade om hur hon blev
blixtinkallad till en pågående lektion där ett tumult
hade uppstått. Läraren kände sig kränkt och
pressad av eleverna som mer eller mindre skrek ut vad de tyckte om
läraren och undervisningen. Rektorn hade ett samtal med hela
klassen och tyckte att hon fått en bild över det som hade
hänt. Rektorns fråga till mig var ” vad gör jag nu”? Vi
diskuterade händelsen och kom fram till att situationen var
ohållbar för både läraren och eleverna. Jag
erbjöd mig att ha enskilda samtal med ett antal elever i klassen.
Nästa dag hade jag korta samtal med tio elever i klassen.
Av de elever jag pratade med valde jag ut tre, som jag frågade om
de ville medverka i ett möte med läraren och mig för att
delge läraren sina synpunkter.
Samma dag träffade jag läraren och rektorn och berättade
vad som kommit fram i samtalen med eleverna. Jag frågade
läraren om han kunde tänka sig att träffa mig och
några elever för att de skulle få framföra sina
synpunkter, läraren var positiv till mötet.
Nästa dag träffade jag hela klassen och berättar kort om
samtalen jag haft. Jag svarade på frågor och informerade
klassen att tre elever skulle träffa läraren tillsammans med
mig.
Jag träffade de tre eleverna som var positiva till att möta
med läraren. Jag sammanfattade vad somkommit fram i samtalen med
de övriga eleverna. Eleverna kommenterade och diskuterade vad som
hänt. Jag lyssnade till deras samtal och ställde frågor
som hjälpte dem att ganska snart fokusera på tankar om hur
de skulle komma vidare med sina studier. Efter en stund ville eleverna
att jag skulle hämta läraren. Före mötet med
läraren ville jag veta vad ska de skulle säga till honom.
- ag vill säga till honom att han inte är så
trevlig mot oss, han är så sur, att han borde ändra
sig. Men det som sas till honom i klassrummet det håller jag inte
med om.
- Men jag tror inte att vi kan börja så där, jag
tror att vi måste börja med att säga att det Kalle sa
till honom det håller inte vi med om, och det gör inte
så många andra heller.
- Ja det blir nog bättre, ska jag börja med det då,
vad säger du sen?
- Jag säger att jag har inget emot honom och att jag
håller med dig.
Min roll i deras diskussion var att heja på. Eleverna
bestämde snabbt vem som skulle börja prata och vad som skulle
sägas. De kände en viss osäkerhet inför att ta upp
att läraren verkade sur och arg på klassen. Jag uppmuntrade
dem att vara ärliga och ge läraren en chans att förklara
och kommentera. Jag påpekade också vikten av att gå
vidare med de konkreta förslag som de hade kommit fram till
gällande undervisning och arbetsuppgifter.
Samtalet som följde mellan eleverna och läraren bevittnades
av mig. Det blev ett båda-vinner-möte. Elevernas inledning,
lärarens förklaringar, elevernas förslag till fortsatt
arbete i kursen föll på plats. Läraren ritade upp och
förklarade hur det kommande momentet kunde se ut. Tillsammans
enades de om att eleverna skulle berätta om samtalet för
klassen och föreslå det planerade arbetsprojektet i kursen.
Idag har hela klassen börjat ett nytt arbetsprojektet.
Läraren märker att det har hänt saker i klassen,
eleverna har kommit igång med sina arbetsuppgifter. Då
rektor besökte klassen uttalade de sig positivt om undervisningen.
De elever som jag träffat har sagt att nu känns det mycket
bättre på dessa lektioner.
Under detta arbete har jag kontinuerligt träffat rektor och
berättat vad jag har gjort och vilka överenskommelser som
träffats.
Min utgångspunkt i alla samtal har varit GBm-teorin, att
tillsammans med parterna komma fram till en
båda-vinner-lösning.
För mig är det viktigt att både under och efter en
medlingssituation stanna upp och reflektera över vad som
händer. GBm är mitt rättesnöre och mot den metoden
kan jag spegla mitt eget handlande. Idag förs det diskussioner om
vilken/vilka metoder som ska användas på våra svenska
skolor. Ett urvalskriterium är om metodens effektivitet är
vetenskapligt belagd. För mig betyder det att om en metod
används rätt så ska effekterna vara möjliga att
belägga.
Frågeställningar jag riktar till mig själv i mina
reflektioner under tiden som jag arbetar med ett fall:
- Vad vill jag uppnå med mina insatser?
- Hur kan jag i samtalen få situationen att framstå som
ett gemensamt bekymmer?
- Hur kan jag veta vad som händer efter samtalen?
I det fall som jag beskrivit kan jag svara på dessa frågor
och få kunskap om metodens effekt.
*
* *
Anatol Pikas
repetitionsfrågor till läsaren:
- Vilken fas i det GBm som är avsedd för
mobbningsbekämpning har Marie utelämnat helt i det fall
hon beskriver ovan? Vad kan förklara detta utelämnande?
- Vilken fas är mycket kortfattat behandlat?
- Vad kan ha varit den drivande kraften till lösningen
förutom flickornas goda avsikter?
Försök att svara själv innan du läser mina svar.
Det är mycket möjligt att dina svar kan vara bättre
än mina:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Anatols svar:
- Marie utelämnar helt det förberedande samtalet med den
andra sidan – i detta fall: läraren. Det kan förklaras av att
Marie inte ville ta risken att framstå som någon som
är så klok att hon kan ge en kollega anvisningar. Marie
bygger således helt på förberedelsen med flickorna.
- Flickornas förberedelse. I en regelrätt GBm spelar man
genom vad man ska säga till den andra sidan vid mötet.
- Läraren hade en professionellt positiv inställning av
tillmötesgående.